top of page

Met de elektrische auto op wintersport: mijn ervaringen en tips

Foto van schrijver: Dave ClarkDave Clark

Wintersport is al jaren een vast onderdeel van mijn winterroutine. Ik geniet van de frisse berglucht, de adrenaline op de piste en de gezelligheid van de après-ski. Maar dit jaar besloot ik om het anders aan te pakken: ik ging met de elektrische auto richting de Alpen. Hoewel ik eerst wat twijfels had, heb ik besloten om het te doen zodat ik weet of of het een succes is of niet. In dit artikel deel ik mijn ervaringen en geef ik je tips voor een soepele reis met je elektrische auto naar de sneeuw.

4 elektrische auto's die aan het opladen bij een laadstation in Frankrijk en op de achtergrond blauwe lucht en wolken
Auto's aan het opladen in Frankrijk

Voorbereiding: een goede start is het halve werk

Route plannen

Toen ik besloot om met de elektrische auto te gaan, wist ik meteen dat een goede routeplanning essentieel zou zijn. De actieradius van mijn auto is in de zomer prima, maar in koude omstandigheden neemt die aanzienlijk af. Soms zelfs met 10% a 15% en dat is aanzienlijk. Om de route te plannen gebruikte ik de app die is ingebouwd in de auto om de route uit te stippelen. Ter info, ik heb een BMW iX1, en die app werkt heel goed. De app van de auto houdt rekening met factoren zoals temperatuur, hoogteverschillen en laadstations langs de weg. Maar tijdens het rijden, update de app van de auto ook de route en de planning indien nodig. Stel dat je harder rijdt dan gepland dan heeft dat namelijk impact op de initiële planning.


Heb je geen goede app in de auto om je route uit te stippelen of wil je gewoonweg een back-up hebben, gebruik dan een andere app. Je kunt daar diverse apps voor gebruiken zoals de app A Better Routeplanner of de app genaamd Chargemap. Ook deze apps houden rekening met factoren zoals temperatuur, hoogteverschillen en laadstations langs de weg. Maar onthoud dat deze apps niet in de auto zijn ingebouwd en dus minder rekening houden met gewicht of hoe hard je rijdt.


Een tip: plan je laadstops niet alleen op basis van bereik, maar kijk ook naar de faciliteiten. Ik heb bijvoorbeeld stops ingepland bij tankstations met een café, zodat ik even kon opwarmen en een kop koffie kon drinken terwijl mijn auto werd opgeladen. De laadstations van Fastned bijvoorbeeld hebben vaak goede voorzieningen.

Wintercheck voor de auto

Net als bij een traditionele auto, is ook voor een elektrische auto het belangrijk dat je een wintercheck bij de garage laat doen. Laat winterbanden plaatsen of controleren, zorg dat de bandenspanning goed is en zorg ervoor dat de auto een goed laadvermogen heeft. Ook had ik een extra laadkabel mee, voor het geval ik bij een laadpunt met een afwijkende aansluiting terecht zou komen. Het klinkt misschien overdreven, maar die extra voorbereiding geeft onderweg een gerust gevoel. Het laatste wat je wilt is ergens vast komen te staan toch?

Onderweg naar de bergen

Een close-up van een zwarte BMW iX1 die wordt opgeladen

Laadstops: pauze met een doel

Mijn reis ging naar de Franse Alpen, naar skigebied Les 3 Vallees. Dat is vanaf Utrecht ongeveer 1.100 kilometer en duurde ongeveer 13 uur inclusief laadstops. In het begin vond ik het spannend om volledig te vertrouwen op de routeplanner van de auto en om de laadstations te vinden, maar dit werd al snel routine en volgde ik de app bijna blindelings. Wat mij opviel, is dat deze stops eigenlijk heel fijn waren. Waar ik vroeger misschien doorreed met een benzineauto, dwong het opladen me om regelmatig te pauzeren. Ik merkte dat dit de reis relaxter maakte.


Bij een laadstop halverwege in Frankrijk, ter hoogte van Nancy, stond ik naast een gezin dat ook onderweg was naar de Franse Alpen. We raakten aan de praat, en zij vertelden dat ze al jaren elektrisch naar de sneeuw gaan. "Je moet het zien als een kans om uit te rusten," zei de vader, en hij had helemaal gelijk. Na 20 minuten uurtje opladen voelde ik me weer fris om verder te rijden.

Kou en actieradius

Eén van de grootste uitdagingen was de invloed van kou op de actieradius. Toen ik 's ochtends in Nederland vertrok, was de actieradius nog prima. Maar hoe verder ik richting de bergen reed, hoe sneller de batterij leeg ging. Gelukkig had ik dit ingecalculeerd en zorgde ik ervoor dat ik altijd ruim genoeg buffer had om het volgende laadpunt te bereiken. Ook de routeplanner app van je auto houdt hier rekening mee.

Mijn tip? Rijd iets rustiger en gebruik de eco-modus van je auto. Dat scheelt aanzienlijk in verbruik. En zet de stoelverwarming aan in plaats van de cabineverwarming; dat is veel efficiënter.

Aankomst in het skigebied

Laden in de bergen

Bij aankomst in het skigebied bleek dat laden daar nog wel een uitdaging kan zijn. Weinig hotels hebben laadpunten en gelukkig had ik vooraf gecheckt of mijn accommodatie een laadmogelijkheid had. Die was er niet, maar gelukkig waren er op diverse parkeerplaatsen wel een lader aanwezig en kon ik deze eenvoudig opzoeken. Zorg dat je dus bekend bent met alle laadplekken in het skidorp, ook wetende dat je waarschijnlijk niet de enige bent die de auto wilt opladen.

Een zwarte BMW iX1 geparkeerd in de sneeuw met een skiër die met ski's naar de skipiste loopt en op de achtergrond de skipiste en een restaurant
Onze auto in de sneeuw naast de skipiste

Praktische tips - rijd de accu niet leeg of split je reis met een overnachting

Een handige tip is om je auto niet volledig leeg te rijden. In de kou neemt de actieradius van de accu af en duurt het opladen langer. Probeer daarom altijd een buffer van minstens 20% te houden. Dit voorkomt ook stress als je onderweg onverwachts een laadpunt mist of als een laadpunt bezet is en je moet doorrijden naar de volgende.


Een andere tip: Boek een overnachting halverwege de reis zodat je de reis in twee dagen doet. Tijdens je nachtrust kun je de auto opladen en dat scheelt weer een extra stop. Daarnaast is het ook heel prettig omdat je niet 12 à 13 uur achtereen in de auto zit. Kies je hiervoor, zorg dan wel dat je een accommodatie boekt waarbij je de auto kunt opladen. Wij hadden tijdens onze vorige vakantie hierop gelet, maar helaas bleek dat de accommodatie een stekker had om de auto aan te sluiten op het normale elektriciteitsnet. Tja, na een hele nacht slapen was de auto met maar slechts 20% extra opgeladen. Kortom, let op dat er een lader is bij de accommodatie die je auto ook goed oplaadt.

De voordelen van elektrisch rijden op wintersport

Na mijn eerste reis met de elektrische auto naar de Alpen was ik overtuigd van de voordelen. Een paar voordelen:

  • Duurzaamheid: Als wintersporter voel ik me steeds bewuster van de impact die we hebben op de natuur. Elektrisch rijden is een stap in de goede richting.

  • Rust en comfort: Geen lawaaiige motor, geen uitlaatgassen. Het rijden voelt veel relaxter, zeker op lange stukken.

  • Pauzes met structuur: De verplichte laadstops zorgen ervoor dat je regelmatig pauzeert. Dit maakt de reis aangenaam want je wordt gedwongen vaker een frisse neus te pakken en de benen te strekken.

De uitdagingen: eerlijk is eerlijk

Natuurlijk waren er ook uitdagingen. De laadinfrastructuur in sommige afgelegen gebieden is nog niet optimaal. Ik moest soms creatief zijn om een werkend laadpunt te vinden, vooral in kleinere skidorpen. Heb je eindelijk een laadpunt gevonden in het skidorp? Dan heb je ook nog de kans dat de lader van een lokale aanbieder is en je een speciaal pasje nodig hebt van de aanbieder. Tja, heel vervelend en onhandig!


Ook is het belangrijk om rekening te houden met wachttijden bij laadstations, zeker in drukke wintersportweken. Wij waren de week voor kerst skiën, maar reden terug naar Nederland toen juist op die dag veel mensen op vakantie gingen. Helaas was het daardoor heel druk bij laadstations aan weerszijden van de snelweg en hebben we zelfs bij 1 laadpunt een half uur gewacht. Niet ideaal omdat je al vaker stopt dan normaal.


Tot slot: je verbruik stijgt significant in de winter omdat de actieradius van de accu lager is bij koud weer. Maar met een goede planning is dit allemaal goed te overzien.


Mijn conclusie over de elektrische auto en wintersport

Als ervaren wintersporter en nieuwe elektrische rijder kijk ik met plezier terug op mijn eerste elektrische wintersport. Ja, het vergt wat extra planning en aanpassing, maar het gevoel van duurzaam en comfortabel reizen maakt alles goed. Ik vond het wel vervelend dat we bij 1 laadpunt 30 minuten moesten wachten en daar zou ik volgende keer beter opletten. Als je zo'n lange wachttijd kunt voorkomen, dan zou ik zo weer met de elektrische auto op wintersport gaan.


Ben jij van plan om met de elektrische auto op wintersport te gaan? Mijn advies (je raadt het vast al): bereid je goed voor, plan je route slim en dan kun je genieten van de reis.

Handige tips samengevat voor jouw elektrische wintersport

  • Gebruik apps, zoals van je auto of apps zoals A Better Routeplanner voor het plannen van je route en laadstops.

  • Check je accommodatie vooraf op laadmogelijkheden.

  • Houd rekening met koude omstandigheden en plan extra stops in.

  • Neem een extra laadkabel mee, voor het geval dat.

  • Gebruik eco-modus en stoelverwarming om energie te besparen.


Heb je zelf al eens een elektrische wintersportreis gemaakt? Ik hoor graag je ervaringen! Laat een reactie achter of stuur een berichtje.

bottom of page