top of page
  • Foto van schrijverDave Clark

Verkeersproblemen dreigen vanaf 2025 op de Brenner Autobahn (A13)

Oostenrijk sluit Brenner snelweg brug permanent voor de helft - vakantiegangers lopen het risico op langdurige files.


Volgend jaar (in 2025) dreigt er een verkeersinfarct bij de Brenner: Een belangrijke brug, de Luegbrücke, zal vanaf dan slechts één rijstrook per richting hebben. Zelfs een volledige afsluiting is mogelijk. Voor vakantiegangers naar Italië kan dat leiden tot veel drukte en files.


De Luegbrücke van bovenaf tussen de bomen
De Luegbrücke bij het dorp Gries am Brenner wordt een permanent knelpunt. Bron foto: Tirol.orf.at

Nieuwe brug nodig op de Brenner Autobahn (A13)

De 1.800 meter lange Luegbrücke bij Gries am Brenner werd in 1968 gebouwd en is sindsdien meerdere malen gerenoveerd. ASFINAG (de Oostenrijkse ANWB) acht de bouw van een nieuwe brug onvermijdelijk, het oude bouwwerk is niet meer opgewassen tegen het huidige verkeer. "De enkelbaansindeling op de Luegbrücke is een kwestie van veiligheid, hierover valt niet te onderhandelen," legt directeur Stefan Siegele uit in het persbericht.

De Luegbrücke op de kaart, op de Brennerpas (A13) vlak voor de grens van Italië
Bron: Google Maps

Tijdens de bouw, één rijstrook open van de Luegbrücke

Tijdens de bouw van een nieuwe brug, is ASFINAG van plan om één rijstrook van de Luegbrücke open te houden, aldus de lokale krant Tiroler Tageszeitung. Maar het vooruitzicht van slechts één rijstrook (in beide richtingen) dreigt vanwege het verkeersaanbod een verkeerschaos te veroorzaken. Dit geldt niet alleen voor wintersporters en andere vakantiegangers, maar ook voor doorgaand vrachtverkeer. Zoals je kunt zien op de foto is de Brenner Autobahn namelijk de belangrijkste noord-zuidverbinding van de Alpen. 


Dynamische inrichting van rijstroken tijdens vakantieperiodes

Hoe de voortdurende stroom van voertuigen dit knelpunt moet passeren? "Een dynamische inrichting van rijstroken op de Luegbrücke moet op drukke dagen het verkeer in beweging houden en ernstige files zoveel mogelijk verminderen," vervolgt Siegele. Dat betekent: tijdens piekmomenten zullen er twee rijstroken zijn in de richting waar de hoogste verkeersbelasting wordt verwacht.


Dat betekent ook dat op deze dagen vrachtwagens verboden zullen gelden - naast de regels die nu al regelmatig worden opgelegd. En dat betekent weer: stop-and-go in Kufstein en ook bij de Brennergrens, vooral in vakantietijd. Onlangs waren er bij de grenzen tijdelijk files tot wel 110 kilometer lang. "Een andere oplossing zou nauwelijks zinvol zijn, omdat er in Tirol geen alternatieve routes zijn voor vrachtwagens," legt ASFINAG-woordvoerder Alexander Holzedl uit.


Ook de omliggende gemeenten aan zowel de Oostenrijkse als de Italiaanse zijde maken zich grote zorgen over de opstoppingen, geluidsoverlast en luchtvervuiling. Ondanks langdurige pleidooien van de gemeente Gries am Brenner voor een tunnel of overkapping, lijkt dit geen haalbare optie te zijn.


De Luegbrücke die wordt ondersteund met stalen palen
Onder de Luegbrücke zijn tijdelijke stalen steunen geplaatst en nieuwe funderingen in de rotsen gegoten. Bron foto: Asfinag/Porr

Autotreinen als alternatief

Er zijn voorstellen gedaan om autotreinen in te zetten tijdens de bouw van de brug, vanuit Wörgl en Innsbruck richting Brenner (en Trento) en weer terug. Op die manier zouden files op de snelweg en sluipverkeer kunnen worden voorkomen. Op de lange termijn moet de Brenner Basistunnel de belangrijkste oplossing worden voor het goederentransport over de Brenner. Helaas laat deze tunnel nog even op zich wachten, want deze spoortunnel voor goederentreinen moet over ongeveer 10 jaar gereed zijn.


Wachten op de bruginspectie in 2024

Zelfs een volledige sluiting van de Brenner Autobahn staat ter discussie. Het kan echter nog erger worden, zelfs een totale afsluiting is volgens Holzedl mogelijk: "Alles hangt af van de resultaten van de bruginspectie, die in de eerste helft van 2024 zal plaatsvinden. Onafhankelijke deskundigen zullen ons dan het resultaat presenteren - daaruit zal de maatregel worden afgeleid die nodig zal zijn," zegt hij tegenover IPPEN.MEDIA.


Wat betekent dit voor jou?

Wat betekent dit voor jou als je naar Italië wilt? Helaas weten we nog niet exact wat er gaat gebeuren en zul je nog even moeten wachten. Ben je van plan om volgend jaar naar Italië te rijden? Dan raden wij je aan om het nieuws rondom de Brenner Autobahn goed in de gaten te houden.


Bron artikel:

bottom of page